• Doelen stellen

Een Webdesigner is vooral ontwerper en vormgever. Zelden programmeur of redacteur.

Het te ontwerpen product

In feite is het product: communicatie door middel van een website.
Ging dat vroeger alleen om een samenhangende verzameling webpagina’s, tegenwoordig is een website onderdeel van een crossmediale webstrategie waarin ook sociale media en reagerende bezoekers worden meegenomen.

Een webdesigner geeft dus vorm aan communicatie via internet.

Een opdrachtgever is vaak een persoon of organisatie met een doel. Om dat doel te bereiken wordt er natuurlijk al gecommuniceerd en zijn er al eerder middelen ontwikkeld. Mogelijk bestaat er al PR-materiaal, is er een huisstijl en/of ervaring met sociale media. Misschien is er vastgelegd communicatiebeleid. Het ontwerp van de webdesigner hoort hierbij aan te sluiten.

Besef dat een website niet het eindproduct is voor de opdrachtgever maar een beginpunt is voor digitale communicatie. Inclusief redactie, beheer en onderhoud. Bespreek de plannen en hou een periode van drie tot vijf jaar in gedachte.

doolhofTijd voor goed overleg tussen opdrachtgever en opdrachtnemer.
Tijdens een briefing geeft de opdrachtgever de wensen aan en stelt de opdrachtnemer vragen.

De Briefing

  1. Wat is het doel van de opdrachtgever?
    En welke doelgroepen horen daarbij?
  2. Wat is het doel van de website, voor welke doelgroep[en]?
  3. Gaat het om informeren of communiceren?
  4. Wat beleeft een bezoeker van de site? Of wat gaat ie doen?
    En, waarom komt hij/zij terug?
  5. Onder welke voorwaarden: beschikbare mensen, middelen, materiaal en tijd.

Afhankelijk van de situatie is het handig alvast te spreken over wensen ten aanzien van het ontwerp, een domeinnaam, een tijdsplanning en het kostenplaatje.

Voor de prioritering in hoofd- en bijzaken kunnen de genoemde wensen voorzien worden van één van de volgende kwalificaties:
◊ wat moet er zeker in,
◊ wat kan er ook in,
◊ wat mag er eventueel in,
◊ wat komt er zeker niet er in.

De debriefing

De opdrachtnemers overleggen hun plannen aan de opdrachtgever. Vooral om te controleren of zij elkaar goed begrepen hebben.

  1. Is een website het beste middel om het doel te bereiken?
  2. Wat heb je als opdrachtnemer te bieden? En wat niet?
  3. Taakverdeling tussen opdracht gever en ~nemer.
  4. Overeenstemming over begrippen, uitwerking en vervolgafspraken.
  5. Afspraken over de betaling.

Tijdens het hele proces is er regelmatig overleg over de vorderingen. Het heeft voordelen om de opdrachtgever op de hoogte te houden van noodzakelijke aanpassingen van de plannen. Wissel contactgegevens uit.

Enfin, na de debriefing komt de volgende stap, het functioneel ontwerp.

Lees meer → 10 handvatten voor perfectie briefing