• Functioneel ontwerp

Een functioneel ontwerp geeft aan wat de website gaat bieden. En aan wie. Het is een soort van bladformule.

Doel[en] en doelgroep[en]

Begin met een duidelijke omschrijving op basis van de briefing en debriefing. Dit is de leidraad voor alles wat komen gaat. Alle ontwerpen worden hieraan getoetst.

In de herhaling: Het kan gaan om informeren, om te communiceren of om te motiveren een bepaalde activiteit uit te voeren. Beantwoord de vragen:
Wat is het beoogde effect van de site?
Wat heeft een bezoeker gedaan of beleefd wanneer deze de site verlaat?
Waarom gaat de bezoeker naar deze site komen?
Wat is het gewenste resultaat van de site over vijf jaar?

Welke functies krijgt de website?

Zogenaamde functionaliteiten zijn de onderdelen voor de site die nodig zijn om het doel te verwezenlijken.

Er ontstaat een lang lijst van onderwerpen. Bij het aanbieden van informatie bijvoorbeeld kunnen functionaliteiten nodig zijn voor een evenementenagenda, het downloaden van pdf-bestanden, het afluisteren van mp3-audio, het versturen van nieuwsbrieven, het bekijken van video-fragmenten of fotopresentaties.
In geval van communicatie kan er gekozen worden voor het enkel aanbieden van contactgegevens. Of deze aan te vullen met ‘n gastenboek, forum, nieuwsgroep, chatbox, Skypeverbinding, reactieformulier, betaalopties en zo meer.
Contact via sociale media is ook mogelijk: Twitter, Hyves, Facebook, LinkedIn, Google+ etc.

Maak een indeling in prioriteiten:
··· moet
··· zou moeten
··· mag
··· zeker niet

Schrijf álles op, zo compleet en duidelijk mogelijk.

In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister

uit ‘Natur und Kunst’ van Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832).

Krijgt een website te veel functies, dan is het meestal wijs om meerdere sites te maken.