Informeren

Web 1.0 = informeren

Van de vele functionaliteiten zijn er hier enkele uitgewerkt. Enkele overwegingen:

Statische informatie

Websites worden bekeken via een beeldscherm. Informatie wordt daarom in hapklare brokken opgediend, is makkelijk leesbaar, overzichtelijk ingedeeld en evenwichtig opgemaakt.

Wie zelf informatie plaatst, komt dus in een netwerk van gelijksoortige en aanvullende informatie terecht. Dat leidt tot andere keuzes dan bij bijvoorbeeld het samenstellen van een boek of folder. Bied je informatie zelf aan of link je door naar al bestaande bronnen…

Grote lappen tekst zijn beter van papier te lezen. Het is goed mogelijk om deze als downloadbaar bestand aan te bieden. De site levert dan een samenvatting en een link.

Wie gaat lezen is daartoe gemotiveerd, uit eigen belangstelling of door de aantrekkelijke inleiding. Want niet iedereen leest graag, mensen kijken liever. Plaatjes, foto’s, pictogrammen en ander beeldmateriaal zijn van essentieel belang om informatie consumeerbaar te maken.

Audio en video: het is goed mogelijk om te informeren met behulp van bewegend beeld en geluid. Niet alleen voor de sfeer maar als alternatieve manier om mensen [kinderen] te bereiken. Beeld- en geluidmateriaal kan zowel online als downloadbaar aangeboden worden.

Visitekaartje

Soms willen mensen niet meer dan een simpele aanwezigheid op het web. Om gevonden te kunnen worden. Met essentiële informatie over de compententies, de producten en/of diensten. Vanzelfsprekend aangevuld met de noodzakelijke contactgegevens.
Tegenwoordig zijn er veel verschillende netwerksites die dergelijke functionaliteit bieden. Zoals LinkedIn, Facebook, Hallo!, Google+deOndernemer en Mindz. Het kan voldoen naar eigen gegevens op zo’n site te verwijzen.

Nieuwsvoorziening

Houd de bezoeker op de hoogte van de laatste ontwikkelingen met betrekking tot een bepaald onderwerp.  De bezoeker verwacht wel van een nieuwsvoorziening dat daarin ook altijd het laatste nieuws te vinden is! Ook in de vakantie.

Nieuwsrubriek: een of meer pagina’s van de site zijn gevuld met de laatste berichten over een bepaald onderwerp.

Nieuwsbrief: met enige regelmaat wordt een intressant bulletin verspreid, meestal via email. De berichten kunnen in de mail staan of in de vorm van een opgemaakt document worden toegevoegd. Meestal is dat dan een Word- of PDF-bestand. Een goed en actueel adressenbestand is een noodzakelijke voorwaarde.

Nieuwsfeed: van de net geplaatste inhoud wordt de kop, een samenvatting en/of teaser rondgestuurd naar abonnees. Zij lezen de feeds met een speciaal programma, een feedreader. Desgewenst kunnen zij een link aanklikken om het complete bericht op de site te gaan lezen.
De feed-abonnees beheren zelf hun abonnementen.

Weblog: de hele site als nieuwsvoorziening. Verse berichten staan prominent in het zicht, ouder nieuws zakt uit beeld. Met verschillende rubrieken zoals een krant.
De ‘vaste’ inhoud is hier een uitzondering. Er zijn vaak dossiers te vinden, het gearchiveerde nieuws over een enkel onderwerp.

Contactgegevens

Is het de bedoeling dat een bezoeker reageert? En zo ja, op welke manier zou voor jou en voor de bezoeker prettig en/of handig zijn?

Zoekfunctie

Een goed menu geeft in ieder geval aan wat er op de site te vinden is. Bij veel informatie is een inhoudsoverzicht 0f sitemap erg nuttig. Geeft ook dat te weinig overzicht, of kost dat de bezoeker teveel tijd, dan wil een bezoeker kunnen zoeken. Minstens op titel, inhoud, onderwerp en auteur.

Portal

Nogmaals: het internet is te zien als archief, als uitdijende, gigantische verzameling van allerhande soorten documenten. Een website kan de functie aanbieden om portal, toegangspoort, te zijn naar informatie over een bepaald onderwerp.

Er komt een actuele verzameling doorverwijzingen naar andere websites. De verzameling kan worden gerubriceerd. De linkjes kunnen worden voorzien van korte teksten zodat de bezoeker weet wat ie kan verwachten.

Advertenties

Om geld te verdienen aan websites kiezen veel organisaties er voor om advertenties te plaatsen. Die zijn dan inhoudelijk niet gerelateerd aan de doelen van de website wel aan de doelen van de uitgever. Dat schuurt vaak.

(2) reacties

  1. Archief of dossiers

  2. Agenda?

Vragen, opmerkingen?

* = verplicht veld