Communiceren

Het Latijnse woord communicare slaat terug op “iets gemeenschappelijk maken” volgens Wikipedia. Om samen iets te kunnen maken moet je elkaar wel kunnen verstaan. Daar wordt over nagadacht.

Communicatieplan

Een website is vaak onderdeel van een communicatieplan van een organisatie. Dat communicatieplan is afgeleid van de doelstellingen van de organisatie. De website kan verschillende bestaande communicatiefuncties overnemen en/of nieuwe mogelijk maken. Dat betekent dat er rekening gehouden moet worden met bedrijfscultuur, werkverdeling, deadlines, huistijl, logo en zo meer.

Daarnaast zal de gangbare bedrijfsorganisatie door het nieuwe medium veranderen, afhankelijk van de functionaliteiten die de website gaat bieden. Komen er bijvoorbeeld contactgegevens voor email, Twitter of Facebook op de site, dan moet iemand die gaan onderhouden. Gaat iedere afdeling zijn eigen site-onderdeel bijhouden of komt er een centrale redactie?  Is er genoeg deskundigheid in huis om een en ander zelf te beheren of besteden we het uit?

Communiceren is meer dan informeren

In ons land is wollig taalgebruik de norm bij het ‘naar elkaar toe communiceren’. Voor de duidelijkheid volgen twee omschrijvingen van de begrippen informeren en communiceren.

Bij ‘informeren‘ gaat het om het publiceren van gegevens, die bij een ontvanger aankomen én die voor die ontvanger van belang zijn.
De ontvanger die via internet bereikt wordt heeft een eigen interpretatie van ‘belangrijk’. Zijn/haar intuïtie is meer sturend dan jouw argumenten.

Onder ‘communiceren‘ verstaat men het uitwisselen van informatie tussen mensen die zich van elkaars aanwezigheid bewust zijn.
Steekwoorden zijn uitwisselen en bewustzijn. Juist het internet biedt goede mogelijkheden voor communicatie. Al blijft direct persoonlijk contact tot nu toe nog het beste. Maar dat terzijde.

lettersingebarenHet heeft pas zin om je verhaal te vertellen wanneer je weet dat de toehoorder jouw taal verstaat.