Internet

Het internet is een netwerk dat digitale communicatie mogelijk maakt. Steeds meer media maken gebruik van dit netwerk. Internet biedt echt andere mogelijkheden dan analoge media als brief, krant, tijdschrift, radio, tv of telefoon. Met verassende combinaties van beeld, geluid en tekst. Tot onverwachte vormen van contact.

De ontwikkelingen gaan sneller dan de gemiddelde gebruiker bij kan houden. Er valt nog veel te leren.

Specifieke kenmerken van internet

  • archive1-webWorldWideWeb – het internet is te zien als archief, als uitdijende, gigantische verzameling van allerhande soorten documenten. Dit archief is permanent toegankelijk vanaf iedere op het netwerk aangesloten computer. Iedere nieuwe publicatie kan gekoppeld worden aan al beschikbaar materiaal, zodat het een onderdeel is van een veel groter geheel.
    .
  • Multimediaal – niet alleen tekst, ook beeld en geluid, eigenlijk alles wat digitaal te bewerken is, kan onderdeel van een publicatie zijn. Meer nadruk komt te liggen op visualisatie van de boodschap en op het gebruik van video, foto en infografiek. Mensen kijken nu eenmaal liever dan ze lezen.
    .
  • welkomInteractief – internetters gaan zelf op zoek naar informatie en amusement. Het is veel lastiger om informatie aan te bieden aan mensen die er geen belangstelling voor hebben. Een omslag van push naar pull: een sitebezoeker moet naar de inhoud van een site geloodst worden. Die site moet dus uitnodigend en, letterlijk, aantrekkelijk zijn.
    En de bezoeker reageert direct: wegklikken, dieper de site ingaan, de site vermelden in een sociaal netwerk of op de inhoud reageren en zo een essentiële bijdragen leveren.
    .
  • Vraaggestuurd – een site biedt mogelijk een antwoord op de ‘vraag’ van de bezoeker. En een bezoeker wil snel weten wat de site te bieden heeft. Dat dient voor de gebruiker in één oogopslag  duidelijk te zijn. En wat niet in het beeldscherm direct zichtbaar is moet toegankelijk en overzichtelijk worden aangeboden. Ken je doelgroep.
    .
  • Vraaggericht – de vorm van een publicatie of van een site kan afgesteld worden op de bezoekers. De een leest liever tekst, een ander heeft meer aan afbeeldingen of gesproken tekst. Dat vraagt om gebruik van aansprekende middelen [tekst, video, geluid, infografiek, foto, chat, email, sms, prikborden, nieuwsgroepen, discussielijsten, fora, weblogs, moblogs, spelletjes, podcasts, vodcasts].
    Eenzelfde verhaal kan in meerdere vormen gegoten worden, afgestemd op verschillende doelgroepen. En/of via verschillende apparaten aangeboden worden.
    .
  • Communicatie is mogelijk via een groeiend aantal apparaten – computer, laptop, tablet, smartphone, televisie, projectiescherm, horloge, en zo voort. Naast de analoge media natuurlijk.
    .
  • binairecodeDigitale informatie – alle digitale materiaal kan, naar keuze, worden vormgegeven voor beeldscherm van een computer, beamer, tv, eReader, bioscoop, laptop, palmtop en/of mobieltje.
    Het is wel aan te bevelen om rekening te houden met beperkende internetverbindingen [bereikbaarheid en snelheid].

.

Het mooie van internet is dat het kwalitatief goede communicatie mogelijk maakt.