Webschrijven

Naast websites blijven andere media belangrijk voor de verspreiding van informatie. Denk daarbij aan folders, flyers, persberichten en verslagen.

Een paar tips

Bij het plaatsen van een bericht gaat het naast de inhoud om de leesbaarheid en om de vindbaarheid.  Concreet: om de titel, de tekst, de opmaak, de categorieën en de tags.

Een (kort) nieuwsbericht plaatsen

Een nieuwsbericht bestaat minimaal uit:

de kop (of titel)

Op internet is een titel een belangrijke wegwijzer naar de inhoud. Een groot deel van je lezers komt via zoekmachines als Google bij jouw publicaties. Ze selecteren op de duidelijkheid van de aangeboden titel. Alle belangrijke ingrediënten van het nieuwsbericht moeten dus in de titel staan.

de tekst

Voor de inhoudelijke eisen moet je bij je docent zijn. Of lees het Basisboek Journalistiek.

kitchensink02Werk je aan een bericht dan staat, strak boven het tekstvlak, een balk met knoppen voor vet, cursief enzomeer. Heeft deze balk maar één laag, klap ‘m dan uit door op het gootsteen-icoon te klikken.

fromWord02

Kopieer je tekst uit Word, open dan eerst een invoer venstertje door op het Word icoontje te klikken. Plak je tekst in dat venstertje om het zonder Word-codes in te voegen. Scheelt je een hoop correctiewerk.

Speciale karakters vind je onder het Ω icoon.

link01Tekst kopiëren van andere sites doe je niet. Tenzij het om (duidelijk aangegeven) een citaat gaat. Verwijzen (linken) naar webpagina’s waar betreffende tekst te vinden is wel.

een afbeelding

Afbeeldingen kan je makkelijk zelf uploaden. Of kiezen uit de aanwezige afbeeldingen in de mediabibliotheek. Maak afbeeldingen vóór het uploaden op maat.

media01Het uploaden en plaatsen wijst zich vanzelf. Zet je hem links of rechts dan loopt de tekst er aan de andere kant langs heen.

Later zijn de gemaakte instellingen nog te veranderen door de afbeelding te selecteren, even te wachten en vervolgens op het ‘Afbeelding bewerken’ plaatje te klikken.

een uitgelichte afbeelding

Een plaatje dat op de openingspagina komt te staan heet ‘uitgelichte afbeelding’. Welke afbeelding wordt uitgelicht om bij je artikel te verschijnen is in te stellen in het dashboard. Rechtsonderaan de pagina waarin je het bericht bewerkt.

Afbeeldingen kan je zelf uploaden, mits op maat gemaakt. Of je kunt kiezen uit de aanwezige afbeeldingen in de mediabibliotheek.

In Propeduizelig zijn de uitgelichte afbeeldingen vierkant, 150×150 pixels.

 

 

sla je werk op

Via ‘Opslaan als concept’, ‘Publiceren’ of ‘Bijwerken’. Concepten zijn niet aan de voorkant te zien voor wie niet is ingelogd.

Een lang artikel (longread) plaatsen

De lezer wil overzicht, weten wat hij gaat lezen en hoeveel tekst hij te consumeren krijgt.  Lees je een papieren tijdschrift of een boek, dan zie je dat in een oogopslag. Lees je van beeldscherm, dan zie je dat niet meteen.

Om overzicht te bieden kan je bijvoorbeeld het verhaal over meerdere pagina’s te verdelen. Een van de webmasters kan die pagina’s aan het hoofdmenu toevoegen. In de ene pagina kan je dan ‘lees verder over ………..’ linkjes maken naar de volgende pagina.

Een andere optie is om delen van de pagina in- en uit te vouwen. Dat geeft én overzicht én detail. Zoals op deze pagina is gedaan.

Geef overzicht

De lead is zeer geschikt als samenvatting van de inhoud. Het geeft de lezer informatie wat hem te wachten staat.

Biedt de verhaallijn aan in de vorm van sprekende koppen en tussenkoppen. Of zet trefwoorden vet neer. En gebruik beeldmateriaal zoals streamers en kleine afbeeldingen. Wie snel door het verhaal scrolt ziet of het de moeite waard is. Of niet.

Oriëntatiepunten

Een ander probleem bij het lezen van een lang artikel op een beeldscherm is dat lezers bij het scrollen de draad makkelijk kwijtraken. De ogen houden simpelweg de bewegingen van het beeldscherm niet bij.

Grote tekstblokken bieden weinig visuele oriëntatie. Zeker wanneer ze volledig uitgelijnd zijn. Daarom zijn alinea’s standaard links uitgelijnd. En staat er een witregel tussen de alinea’s.

In online teksten is een alinea een inhoudelijke eenheid. Per alinea formuleer je één onderwerp, één gedachte, één argument, één mening. Een uitweiding, toelichting, volgende  argument of zo komt weer in een nieuwe alinea. Dat levert veel meer witregels op dan in drukwerk gebruikelijk is. Het oogt bijna als poëzie. Het bevordert de leesbaarheid.

lijst-oOf gebruik lijstjes wanneer je een opsomming van een aantal zaken geeft. Zeker wanneer er sprake is van een volgorde is een lijst op meerdere manieren functioneel.

Of plaats herkenbare tussenkopjes en kleine afbeeldingen. Zoals op deze pagina gedaan is.

Of gebruik kaders, citaten, notities e.d. om grote tekstblokken te doorbreken.
Zie: Shortcodes gebruiken.

En bekijk je werk via een tablet of smartphone als je verwacht dat bezoekers die gaan gebruiken om jouw stuk te lezen.

 

Extra pagina in menu plaatsen

! voor afstudeersites !

Maak eerst de extra pagina aan

  • minstens de titel, eventueel wat tekst
  • (rechts) Pagina-attributen: Hoofd = het onderdeel waar je pagina in hoort
  • publiceer de pagina

Voeg de pagina toe aan het menu

  • via Weergave / Menu’s
  • selecteer, in het blokje Pagina’s, alle nieuwe pagina’s die je aan het Hoofdmenu wilt toevoegen. Kijk eventueel onde tabblad ‘Alles tonen’.
    En dan ‘Aan menu toevoegen’
  • sleep in het Hoofdmenu de nieuwe menu-items naar gewenste plek.
    En dan het ‘Menu opslaan’.

 

Redactie-afspraken

Het kan goed zijn dat binnen een redactie eigen afspraken zijn gemaakt zodat al het werk er hetzelfde en herkenbaar uitziet. Die eenheid in vormgeving is natuurlijk belangrijker dan wat hiervoor aangegeven staat.

Vraag hulp als je er niet uitkomt.

 

 

Voor kenners van de ‘oude’ media: schrijven voor websites is als schrijven voor brochures. De lezer krijgt snel overzicht over het onderwerp, eventuele extra informatie en het doel van de brochure.

Voor alle media, analoog en digitaal, geldt dat beeld met tekst veel aantrekkelijker is dan louter tekst.

Nieuwsbericht

· oprolbaar: het nieuws staat in het begin van het artikel. Verder lezen levert meer gedetailleerde informatie op.
· De titel en de lead dekken de inhoud. Grappige woordspelingen hoeven echt niet.
· één gedachte per alinea
· pagina indeling duiden met tussenkopjes
· linkjes in óf onder het artikel, afhankelijk van stijlboek

Groot artikel

· overzicht in inleiding van artikel
· linkjes naar verschillende onderdelen
· koppen en tussenkopjes voor de oriëntatie
· afbeeldingen, kaders en streamers voor oriëntatie
· downloadbaar als pdf

Kijk verder


Maak het je lezer makkelijk. Die houdt niet van zoeken, wel van overzicht en duidelijkheid.

  • je titel geeft de inhoud aan van je artikel
  • onderstreep alléén linkjes, anders niet
  • gebruik geen afkortingen
  • maak

de vindbaarheid

Kies altijd een categorie. Daarmee is jouw bericht via een rubriek van het menu van de website terug te vinden.

Ieder bericht kent naast deze rubricering ook specifieke trefwoorden, tags. Deze tags zijn de kenmerken van de specifieke inhoud van het artikel. Daarmee is het bericht via zoekmachines beter terug te vinden.

Tags voegt een redacteur zelf aan zijn artikel toe. Hoe meer hoe beter, mits ze op de inhoud slaan! Maar zoveel mogelijk gebruik van tags die al op de website in gebruik zijn.

reacties op je artikel toestaan

In het Dashboard, onderaan de pagina, kan je kiezen voor ‘sta discussie toe’. Per nieuwssite is ingesteld of iemand ingelogd moet zijn om te kunnen reageren.

Sta je reacties toe, dan moet iemand de binnenkomende reacties modereren. Jij zelf of iemand van de redactie. Oók na de lesperiode, voor zolang de reactiemogelijkheid open blijft staan!