• Visueel ontwerp | Webdesign

• Visueel ontwerp

Vormgeven voor een website is het herschikken van aangeboden informatie zodat er voor de ontvanger een zekere ordening, herkenbaarheid en sfeer ontstaat.
· Ordening geeft aan wat belangrijk is en wat niet. En in welke volgorde.
· Herkenbaarheid maakt dat iemand zich snel vertrouwd voelt en niet onnodig hoeft te puzzelen en zoeken tijdens het bladeren.
· Sfeer brengt een prettige beleving met zich mee.

Voor de vormgeving kun je gebruik maken van

  • ··· lettertype en grootte
  • ··· licht, kleur en contrast
  • ··· vlakken en diepte
  • ··· lijnen als scheiding of verbinding
  • ··· voor- en achtergrond
  • ··· centrale [gulden snede] of zijdelingse plaatsing

Uitgangspunten

Punt nummer 1 is, met name voor nieuwssites: leesbaarheid.

Op de tweede plaats staat de snelheid waarmee pagina’s laden. Hoe meer afbeeldingen, des te ‘zwaarder’ is de pagina en des te trager laadt de pagina. En moet de bezoeker wachten. Na (gemiddeld) 8 seconden is die weg.

Ten derde maar niet minder belangrijk: “Form follows function.“. Voorbeelden hiervan staan beeldend uitgewerkt in ‘Dont make me think‘ van Steve Krug.

Multimediale materiaalkeuze

De vormgeving is gescheiden van de inhoud zoals dat heet. Toch is de keus voor het soort inhoud dat gebruikt gaat worden bepalend voor de vormgeving van de website.

Informatie bestaat meestal uit geschreven tekst, net zo als op deze site.

handOnderzoeken laten zien dat bezoekers veel liever kijken dan lezen. Werken met pictogrammen, grafieken, symbolen en soortgelijk beeldmateriaal kan dus veel effectiever zijn.

Voor de vormgeving van een website gelden eigenlijk dezelfde principes als voor een brochure: kort en krachtig. En toch uitnodigend, pakkend, informatief, efficiënt, eenvoudig, overzichtelijk, sfeervol en motiverend.

Het is belangrijk om rekening te houden met de taal van de doelgroep, de manieren van communiceren die de bezoekers gewoon zijn. Bijvoorbeeld welke symboliek gebruikelijk is. Bij overleg over het functioneel ontwerp is dit waarschijnlijk al ter sprake gekomen. Als het goed is.

Hier zijn wat voorbeelden van de vele talen waarmee een doelgroep gewend is te communiceren:
· schrift: tekst, taalgebruik, cijfers, notenschrift, …
· beeld: pictogrammen, grafiek, foto, cartoon, infografiek, illustratie, …
· geluid: spreektekst, muziek, effecten, …
· tijdlijn: animatie, powerpoint, beeldverhaal, video, game, …

Velen zijn je voorgegaan in het bedenken wat de doelgroep als nuttig en prettig ervaart. Maak daar gebruik van.

Kijk verder

[P.S.: We beperken ons hier tot vormgeving voor beeldscherm. Daarnaast bestaan er aparte ontwerpen voor een printversie van een webpagina of voor een nieuwsbrief die bij de website hoort.]

This website stores some user agent data. These data are used to provide a more personalized experience and to track your whereabouts around our website in compliance with the European General Data Protection Regulation. If you decide to opt-out of any future tracking, a cookie will be set up in your browser to remember this choice for one year. I Agree, Deny
546