Beeldmateriaal | Webdesign

Beeldmateriaal

Onderzoeken laten zien dat mensen veel liever kijken dan lezen. Het werkt sneller om iemand met beeld te informeren, amuseren en overtuigen dan met tekst. Maar sneller is niet altijd beter. ‘Don’t tell them, show them‘ is het devies.

Werk met pictogrammen, grafieken, foto’s, symbolen en soortgelijk beeldmateriaal.

Afbeeldingen


Een afbeelding van hoge [drukwerk] kwaliteit is ook ‘zwaar’. Dit wil zeggen dat het bestand groot is. Een foto, met eenvoudige camera genomen, is veel groter dan 1024 x 768 en al snel zwaarder dan 2000Kb. Hoe groter een bestand des te langer duurt het downloaden.
Foto’s en andere plaatjes zijn op webpagina’s altijd losse bestanden, toegevoegd aan de tekst. De kwaliteit hoeft niet zo hoog te zijn als voor drukwerk, 96 ppi voldoet, 72 ppi is standaard. Dat is veel minder dan beeld dat vraagt om mooi afgedrukt te worden.

schalen01Daarom is het verkleinen van een afbeelding de eerste stap om ‘m geschikt te maken voor het web. Dat kan door de af

beelding bij te snijden of te schalen. Schaal je bijvoorbeeld een foto tot de helft van de oorspronkelijke breedte dan neemt haar ‘gewicht’ af tot 1/4 van de oorspronkelijke zwaarte.

Bijsnijden is sowieso vaak nodig. De meeste camera’s stellen scherp op het centrum van het beeld. Dat levert bij portretten vaak een onevenwichtig plaatje op. Een nieuwe uitsnede maakt de foto sprekender. Photoshop biedt de gulden-snede in haar crop tool. Handig.

Bestandsformaten

Compressie van de afbeelding is de tweede stap om de totale inhoud van een website beperkt te houden. Tip: bewaar altijd je originelen en bewerk een kopie.

smiley_starOp dit moment zijn er voor het web verschillende compressietechnieken in gebruik:

  • bestand.gif: slechts 256 tinten + transparantie + animatie
  • bestand.jpg: veel kleuren + variatieverlies bij bewerking
  • bestand.png: veel kleuren + transparantie
  • bestand.webp: nieuw van Google, vooruitlopend op responsive design.

Maak voordat er gebouwd wordt een keus voor de optimale compressietechniek zodat je met het beste beeldmateriaal kunt werken.

Visualiseren, verbeelden

Visualiseren is troef voor internet. Het meest interessante journalistiek beeldmateriaal: mensen. En de meest sprekende onderdelen daarbij zijn de ogen.

Nog een tip voor fotografen. Op een beeldscherm is een afbeelding vaak klein. Laat daarom vooral de essentie zien. Zet je onderwerp op de voorgrond. Maak het los van een storende omgeving of achtergrond. Ga zo dicht mogelijk, close-up, op je onderwerp zitten.

Nu even 12 minuten over visualiseren:

Kijk verder

This website stores some user agent data. These data are used to provide a more personalized experience and to track your whereabouts around our website in compliance with the European General Data Protection Regulation. If you decide to opt-out of any future tracking, a cookie will be set up in your browser to remember this choice for one year. I Agree, Deny
572