Tekst verwerken

Er zijn grofweg twee soorten inhoud:
• vaste onderdelen zoals een inleiding, contactgegevens, bronverwijzingen. Deze onderdelen passen makkelijk op één webpagina.
• verzamelingen zoals nieuwsberichten, recepten van voorgerechten, teksten voor vieringen en portretten van tuinen. Onderdelen van verzamelingen zijn ingedeeld in rubrieken zodat ze makkelijk te vinden zijn.

In WordPress komen de vaste onderdelen op zogenaamde pagina’s.
Onderdelen van verzamelingen plaatsen we in ‘berichten‘. Zij zijn te rubriceren door ze te koppelen aan categorieën, die vooraf zijn bedacht en aangemaakt.
Het is dus zaak te bezinnen voor te beginnen. Overleg zo nodig eerst met de redactie.

Voeg je een nieuw bericht toe dan staat, strak boven het tekstvlak, een balk met knoppen voor vet, cursief enzomeer. Heeft deze balk maar één laag, klap ‘m dan uit door op het gootsteen-icoon te klikken.

 

Een nieuwsbericht bestaat minimaal uit:

 

· een kop (of titel)

– op internet is een titel een belangrijke wegwijzer naar de inhoud; alle             belangrijke ingrediënten moeten er in.

 

· tekst

– kopieer je uit Word, gebruik dan bij het plakken:

– de lead is, bij lange artikelen, een samenvatting van de inhoud: geef                de lezer informatie wat hem/haar te wachten staat;

– tussen alinea’s staan witregels i.v.m. de leesbaarheid;

– één argument/gedachte/mening per alinea;

– bij opsommingen gebruik je een lijst;

– een lange verhaallijn ordenen met tussenkoppen, streamers en/of

afbeeldingen; dat vergroot de leesbaarheid!

– kopiëren van andere sites doe je niet; verwijzen (linken) naar andere                 sites wel;

– speciale karakters vind je onder:

 

· Format: Standaard

•sinds 2010 is het mogelijk om voor je bericht een speciaal format voor            de vormgeving te kiezen. Wordt niet gebruikt.
•bij de scherminstellingen is het Format-blok uit beeld te halen.

 

· kies altijd een categorie

– je bericht is dan via een rubriek in het menu terug te vinden

 

· kies tags

– tags zijn sleutelwoorden die staan voor de inhoud, een goede aan                   vulling op de titel; want …

– tags worden gelezen door zoekmachines;

 

· sla je werk op

via ‘Opslaan als concept’, ‘Publiceren’ of ‘Bijwerken’.